Wyszukiwarka

My research and teaching  interests are focused, in general on the company's competitive advantage. The dissertation focused on the Polish Companies’ abilities to compete,  and I continued this topic in subsequent research projects. Currently  looking for sources of competitive advantage for companies I am focusing on high-potential employees, dealing with talent management. I have been the director of postgraduate studies in European Union funds at our Faculty for 10 years.

 

Teaching

Strategic Management

Business Competitiveness Management

Management Methods

Research projects and experience

I have participated in the following research projects:

2011 – 2013    Strategic management of key Positive Organizational Potential areas -conditions, methods and models recommended for companies in Poland (NCN Nr 2011/01/B/HS4/00835)

2008 – 2010    Positive organizational potential as a key development factor in contemporary enterprises. Conditions and ways to stimulate and make effective use of positive organizational potential in companies operating in Poland  (MNiSW Nr N N115 280034) 

2004 – 2006    Knowledge resources as a key factor of international competitiveness of companies. Conditions and means of creation and development of knowledge management systems in Polish companies in a context of joining EU and globalization (KBN Nr 1 H02D 099 26)

2000 – 2002   Determinants of Polish companies competitiveness. Means and conditions of strengthening the competitiveness of enterprises in a context of globalization (KBN Nr 1 H02D 036 19)

1997 – 1999  Creation of competitive potential of Polish companies in a process of Polish economy adjustment to EU requirements (KBN Nr 1 H02D 0006 13)

International co-operation

Lecturing within the LLP Erasmus or as the visiting professor in:

- Universite D’Angers, France

- Universidad Pablo de Olavide in Sevilla, Spain

- Nottingham Business School, Nottingham Trent University, Great Britain

- GEA College of Enterpreneurship, Slovenia

- IPAM Porto, Portugal

- Budapest College of Communication and Business, Hungary

Memberships

Since 2006                                                     KMPro (Knowledge Management Professional)

Since 2012                                                     American Society for Competitiveness

Honours and awards

President’s of Nicolaus Copernicus University award for research achievements in academic year  1998/1999

Dean’s of Faculty of Economic Sciences and Management award for research achievements in academic year 2001/2002

President’s of Nicolaus Copernicus University award for research achievements in academic year 2002/2003

President’s of Nicolaus Copernicus University award for research achievements in 2006

President’s of Nicolaus Copernicus University award for research achievements in 2010

Publications

  1. Chodorek M., The Place and Role of Talent Management in the Positive Organizational Potential: an Empirical Study of Companies Operating in Poland, “Competition Forum”, American Society for Competitiveness Publication, Vol. 10, number 2, 2012, ss. 15-27.
  2. Chodorek M., Dylematy pojęciowe i praktyczne w zarządzaniu talentami, Człowiek w organizacji. Teoria i praktyka, pod red. P. Wachowiaka, SGH, Warszawa 2012, ss. 249-259.
  3. Chodorek M., Positive Organizational Potential in Forming Employees’ Pro Developmental Behaviours, Intra-Organizational Conditions for Shaping Positive Organizational Potential, ed. M. Chodorek, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 87-109, współautor A. Glińska-Neweś
  4. Intra-Organizational Conditions for Shaping Positive Organizational Potential, ed. M. Chodorek, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
  5. Organizational Relations as a Key Area of Positive Organizational Potential, ed. M. Chodorek, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
  6. Chodorek M., Pozytywny Potencjał Organizacji w budowaniu długotrwałych relacji z klientami; „Handel Wewnętrzny” część 2, tom II, wrzesień-październik 2011, s. 7-14.
  7. Chodorek M., Pozytywny Potencjał Organizacji w małych i średnich przedsiębiorstwach; [w:] Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw, pod red. S. Lachiewicza, M. Matejuka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 85-106.
  8. Chodorek M., Znaczenie Pozytywnego Potencjału Organizacji dla jej rozwoju, [w:] Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, pod red. Z. Dworzeckiego, B. Nogalskiego, TNOiK, Toruń 2011, 399-420.
  9. Chodorek M., Self-assessment of the Positive Potential of Organisation by managers of Polish companies - research results; Journal of Positive Management, Nicolaus Copernicus University Press, vol. 1, number 1, 2010.
  10. Chodorek M., Przejawy globalnej recesji gospodarczej w polskich przedsiębiorstwach; Zeszyt Naukowy „Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów” Nr 99 (IV/2010), SGH, Warszawa 2010.
  11. Chodorek M., Stan Pozytywnego Potencjału Organizacji w polskich przedsiębiorstwach – wyniki badań; [w:] Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, pod red. M. J. Stankiewicza, TNOiK, Toruń 2010.
  12. Chodorek M., Znaczenie klastra w umacnianiu innowacyjności przedsiębiorstw na przykładzie podkarpackiego klastra lotniczego; [w:] Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy, pod red. B. Godziszewskiego, TNOiK, Toruń 2008, współautor M. Baran.
  13. Chodorek M., Rola klastra w procesie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie; [w:] Zarządzanie wiedzą w warunkach globalnej współpracy przedsiębiorstw; pod red. J. Bogdaniecki, M. Kuzela, I. Sobczak, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007, współautor M. Baran.
  14. Chodorek M., Uwarunkowania zewnętrzne zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach; [w:] Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa; pod red. M.J. Stankiewicza, TNOiK, Toruń 2006 ss. 205-232.
  15. Chodorek M., Rola i miejsce pracy zespołowej (teamwork) na tle współczesnych koncepcji zarządzania; [w:]Nowoczesne zarządzanie. Koncepcje i instrumenty, pod red. M. Trockiego, S. Gregorczyka, SGH, Warszawa 2006, ss.137-145, współautor R. Karaszewski.
  16. Chodorek M., Fundusze Europejskie wspierające rozwój wiedzy w gospodarce polskiej;[w:] Success 2004, Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy; materiały z konferencji naukowej pod red. E. Skrzypek, tom1, wyd. Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą, Wydział Ekonomiczny UMCS, Lublin 2004, ss.507-518., współautor R. Baca.
  17. Chodorek M., Strukturalne uwarunkowania sprawnego zarządzania informacją, [w:] Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, Tom 1, pod red. A. Stabryły, Wyd AE w Krakowie, Kraków 2004.; współautor R. Karaszewski.
  18. Chodorek M., Umacnianie zdolności do konkurowania polskich przedsiębiorstw na  międzynarodowych rynkach, [w:] Przedsiębiorstwo i region w zjednoczonej Europie, pod red. Z. Olesińskiego, A. Szplita, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2004; ss.416-426.
  19. Chodorek M., Zakres wykorzystania systemów zarządzania jakością przez największe korporacje świata w świetle badań empirycznych [w:] Zarządzanie jakością, środowiskiem, wiedzą, bezpieczeństwem … - praktyka wzbogaca teorię – Politechnika Poznańska 2004, s.87-96; współautor R. Karaszewski.
  20. Chodorek M., Kluczowe czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw w perspektywie integracji z Unia Europejską (w świetle badań empirycznych), [w:] Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego, tom 2, pod red. J. Jeżaka, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łodź 2003.
  21. Chodorek M., The Prospekt For the Development of Competitive Abilities of Polish Companies on the Way to the European Union, [w:] Business Development and European Community, Brno University of Technology, Brno 2003.
  22. Chodorek M., Globalizacja i jej wpływ na proces konkurowania przedsiębiorstw, [w:] Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki, pod red. M.J. Stankiewicza, UMK, Toruń 2002.
  23. Chodorek M., Przemiany w gospodarce światowej a konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, [w:] Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w warunkach integracji europejskiej, pod red. E. Niedzilskiego i R. Kisiela, Agencja Marketingowa „APIS”, Olsztyn 2002.
  24. Chodorek M., Działania marketingowe przedsiębiorstw a trwałość przewagi konkurencyjnej, [w:] Zarządzanie marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Stan, zastosowanie, tendencje i kierunki zmian, Wyd. UMK, Toruń 2002, współautor A. Sudolska.
  25. Chodorek M., Possibilities of Effective Competitiveness of Polish Companies. In the Period of European Integration, [w:] Materials of the Eight Annual International Conference nt. Business and Economic Development in Central and Eastern Europe: Implications for Economic Integration into Wider Europe, Brno University of Technology, Brno 2000.
  26. Chodorek M., Wyzwania stojące przed polskimi przedsiębiorstwami w związku z procesami integracji z Unią Europejską, [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Stan i kierunki rozwoju potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście dostosowywania gospodarki do wymogów Unii Europejskiej, pod red. M.J. Stankiewicza, TNOiK, Toruń 1999. 
  27. Chodorek M., Sudolska A., New Competitive Situation of Polish Companies In Prospekt of European Integration. Examples from Chosen Industries, [w:] Business and Economic Development in Central and Eastern Europe. Implications for Economic Integration into Wider Europe, ed. W. Karaszewski, J.W. Wiśniewski, M. Zarębski, UMK, Toruń 1999.
  28. Chodorek M., Lorenczewski R., Polskie przedsiębiorstwa wobec wyzwań związanych z procesami integracji, [w:] Szanse i zagrożenia rozwoju restrukturyzowanych przedsiębiorstw w Europie Środkowej i Wschodniej, Wyd. AE, Poznań 1997.
  29. Chodorek M., Glińska-Neweś A., Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Tożsamość i strategia przedsiębiorstwa – modele i doświadczenia, pod red. M. Moszkowicza, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997.